Nadácia zastavme korupciu ,,potopila” Reportérov, záverečná práca exministerky Kalavskej nie je plagiát

BRATISLAVA – Fajka zhasla. Toľko cirkusu bolo v RTVS aj na verejnosti začiatkom októbra kvôli neodvysielanému príspevku o dizertačnej práci bývalej ministerky zdravotníctva Andrey Kalavskej. RTVS ho mala podľa informácií TVMEDIA.SK ,,stopnúť” práve kvôli tomu, že reportáž nepriamo obviňovala exministerku z plagiátorstva. Nadácia zastavme korupciu dala klinček do rakvy celej pseudo kauze i sporu medzi redaktorkami a vedením RTVS.

Televízia mala vysielať Reportérov v pondelok 5.10.2020. Sporný príspevok aj o akademickom titule exministerky Andrey Kalavskej nakoniec neodvysielala. Podrobnosti som popísal v mojom video blogu mediálneho kritika. RTVS sa pri pozastavení reportáže opierala o stanovisko právneho oddelenia. Televízia tvrdila, že reportáž v takejto podobe nespĺňala novinárske štandardy.

,,Reportáž v súčasnej podobe nespĺňa novinárske štandardy, ktoré sú základom objektívnej reportáže. Téma reportáže bola doteraz zverejnená len na webovom portáli, ktorý šíri aj poplašné a neoverené správy,” uvádzala RTVS k zastaveniu relácie.

Ako sa ,,konšpirácia” a nesprávna dedukcia takmer dostali do Reportérov RTVS

Spornou časťou reportáže mala byť pasáž o údajnom plagiáte exministerky A.Kalavskej, o ktorom predtým v lete 2020 písali len ,,konšpiračné” weby. Exministerka obvinenie z plagiátu odmietala. Právne oddelenie podľa TVMEDIA.SK na sporné časti upozornilo redakciu, redaktorka a tímlíderka napriek tomu reportáž chceli pretlačiť do vysielania v pôvodnej podobe, dokonca vypublikovali na sociálnu sieť upútavku na reláciu, aj s uštipačným, no pre verejnoprávne médium nevhodným statusom, že okolo reportáže ešte bude zrejme rušno, akoby sa na “humbung” dopredu redakcia pripravovala a očakávala ho. Po neodvysielaní Reportérov televízia odvolala tímlíderku Katarínu Začkovú a spolu s redaktorkou Lýdiou Kokavcovou dostali dôrazné napomenutie pre svojvoľné konanie. Tímlíderka nemala dokonca v zálohe jediný rezervný šot, aby reláciu bez Kokavcovej šotu mohli odvysielať, čo priznala aj v následnom rozhovore do novín.

Kľúč k sporu: Odvolaná tímlíderka priznala pre sme.sk, že je presvedčená, že Kalavskej práca je plagiát

Katarína Začková následne v rozhovore pre sme.sk 11.10.2020 povedala, že pôvodne mal byť príspevok iba o A. Kalavskej. Rovnako priznala, že ju redaktorka presvedčila, že Kalavskej práca je plagiát. Rovnako odvolaná tímlíderka uviedla, že to zo spornej časti reportáže vyplývalo. ,,Áno, ale nehovoríme to my,” dodala Začková, akoby televízia neniesla zodpovednosť za to, čo v reportáži hovoria respondenti. To je presne sporný moment príspevku, ktorý napádalo právne oddelenie RTVS a kvôli ktorému celú reportáž nepustila televízia do vysielania, pokým ju redaktorka a tímlíderka neupravia.

Odvolaná tímlíderka K.Začková v prvej odpovedi pre sme.sk priznala, že pôvodne mala byť reportáž iba o A.Kalavskej. To by bolo fiasko ako hrom. Redaktorka ju vraj rovnako presvedčila, že práca A. Kalavskej je plagiát. Zdroj: Rozhovor pre sme.sk 11.10.2020

Prekvapivé zistania redaktora Nadácie zastavme korupciu

Na Kalavskej prácu sa pozrela Nadácia zastavme korupciu. V reportáži priniesla rozhovor aj s exministerkou Kalavskou, ktorá priznala, že si niektoré procesy možno zjednodušila, no opäť dôrazne odmietla, že by od niekoho odpisovala, aj to, že by jej práca bola plagiát. Čo je však kľúčové, aj redaktor Nadácie zastavme korupciu dospel k záveru, že Kalavskej prácu nemožno označiť za plagiát.

,,Podozrenie z plagiátorstva sme preverili aj my. No z našej analýzy vyplýva, že zhoda medzi prácami je necelých 20 percent. Hoci sa vety v totožnom znení nachádzajú približne na 12 stranách záverečných prác, ani podľa súčasnej legislatívy o plagiát nejde,” konštatuje redaktor vo videu Nadácie zastavme korupciu, ktoré zverejnilo sme.sk v rubrike Cez čiaru.

Konala RTVS správne?

Z uvedeného sa javí ako správne, že RTVS zastavila príspevok na odporúčanie právneho oddelenia, ak redaktorka a tímlíderka navodzovali dojem, že Kalavskej práca je plagiát, aj keď nepriamo a ústami odborníkov a respondentov. Reportáž mala práve v tejto časti redaktorka L. Kokavcová prerobiť, dodnes sa tak nestalo a nie je jasné, či ju RTVS odvysiela. Zdá sa, že bublina spľasla, šot asi spláchne RTVS do koša. Redaktorkám to evidentne nevadí a ide sa ďalej? Kde je principiálny postoj a boj za reportáž a proti zásahom či cenzúre? Ibaže by teraz niekomu veľmi vyhovovalo na všetko rýchlo zabudnúť. Koncesionára by malo zaujímať, koľko stála výroba neodvysialanej reportáže a kto je vlastne zodpovedný za celý chaos okolo jej vzniku, aj to, že ju televízia asi už nikdy neodvysiela.

Reportérov pseudo kauza poškodila. Kto ju vlastne vyvolal a spôsobil? Zdroj: FB Reportéri RTVS

Kalavskej prácu skúmalo viacero novinárov, s takmer ,,nulovým” výsledkom

Podľa mojich informácií, zložku s informáciami o údajnom “plagiáte” Kalavskej preverovalo po údajnej ,,cenzúre” v RTVS viacero novinárov z rôznych médií. Zatiaľ žiaden novinár, okrem sme.sk, ktorý de facto ale vyvracia plagiátorstvo, nepriniesol zistenia, ktoré by potvrdzovali bombastickú verziu redaktoriek RTVS a ,,košpiračných” webov. Zaujímalo nás, kedy potrestaná reportérka Lýdia Kokavcová príspevok prerobí, kedy ho diváci uvidia a v akej podobe. Uvidíme, či z príspevku vypadne sporná pasáž, ktorá mala navodzovať dojem, že Kalavskej práca je jasný plagiát. Na odpovede redaktoriek a RTVS čakám.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *